perjantai 29. heinäkuuta 2011

Day 01 – The best book you read this year

Paras tänä vuonna lukemani kirja? Kamalan vaikea kysymys, sillä olen kuluneen vuoden aikana lukenut monia hyviä kirjoja. Kotiopettajattaren romaani, Ylpeys ja ennakkoluulo, Pääsiäissaari... Valinnan vaikeus on aina yhtä suuri, mutta koska haasteen olen ottanut vastaan, on myös tehtävä valintoja. Siispä paras tänä vuonna lukemani kirja on...

Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo



Ennen kirjan lukemista olin täysin tietoinen, mistä tarinassa on kyse, mitä käänteitä se pitää suurin piirtein sisällään ja millaista aikakautta eletään. Olin nähnyt kaiken kirjasta tehdyssä sarjassa sekä elokuvassa. Kirjan luettuani yllätyin kuitenkin täysin, sillä niin paljon tuntui uupuvan televisioversioista. Uppouduin teokseen täysin. Se oli samaan aikaan viihdyttävä, surullinen, vihastuttava ja onnellinen. 

Miksi se sitten päihitti Kotiopettajattaren romaanin ja Pääsiäissaaren? Kenties siksi, että kirja sijoittuu minulle rakkaaseen aikakauteen, koska Darcy on niin karvaansuloinen ja koska kirja on kaikessa yksinkertaisuudessaan sulaa klassikkoainesta, mitä toki on myös Kotiopettajaren romaani. Luin kirjan hetkessä, se vei minut mukanaan. Olisin halunnut sen jatkuvan ja jatkuvan, mitä en tahtonut Kotiopettajattaren romaania lukiessani. 

Eiköhän tässä tullut jo tarpeeksi syitä sille, miksi arvostan Ylepys ja ennakkoluulo -teoksen tähän astisen vuoden parhaaksi lukukokemuksekseni. Kirjasta tekemääni arvioon pääset tästä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti