sunnuntai 7. elokuuta 2011

Day 10 – Favorite classic book

Suosikkiklassikkoni? Paljon klassikoita on tullut luettua - tosin osa niistä on sellaisia, joita ei yleinen kirjallisuusmaailma vielä ole tunnustanut klassikoiksi. Suomalaisia klassikoita on varmaan tullut luettua vähemmän, mutta silti oma klassikkosuosikkini on suomalainen...


Olen kuullut monien voivottelevan tätä kirjaa ja valittavan että se on pitkästyttävä ja muutenkin jollain tavalla typerä ja vanhanaikainen. No, on kai jos alkaa lukea kirjaa vain selaillakseen sivuja sieltä täältä. Ei kai siinä silloin pääse tarinaan ja hahmoihin sisälle ja se tuntuukin ikävystyttävältä. 

Tuntematon sotilas on minun lempiklassikkoni. Olen lukenut sen useita useita kertoja ja yhä edelleen pidän siitä yhtä paljon ja luen sen mielelläni uudestaan ja uudestaan. Myös alkuperäinen elokuvaversio on minun mieleeni ja katsonkin sen antaumuksella jok'ikinen Itsenäisyyspäivä. Kolme tuntia itkua on sen arvoista!

Tuntematon sotilas on minusta hieno kuvaus Suomen jatkosodasta, ja konekiväärikomppanian edesottamuksista ja kokemuksista sen aikana. Se on täynnä erilaisia persoonia, jotka eriytyvät helpoimmin eri murteiden kautta. Löytyy Turkulaista, Savolaista, Helsinkiläistä, Karjalan kannaksen asukasta ja vaikka mitä. Kaikki henkilöt oppii tuntemaan enemmän tai vähemmän jos malttaa aloittaa alusta ja lukea jokaisen sivun loppuun saakka. Tapahtumat eivät ole aina iloisia ja kirja onkin tällaiselle isänmaalliselle tyttölapselle kuin minä, usein kyyneleitä - vaikka kyllä mukaan mahtuu myös hurjan paljon huumoria. 

Olen lukenut myös alkuperäisen teoksen Sotaromaani ja pidin siitäkin. Se ei kuitenkaan ole klassikkolistalla sen vuoksi, että se oli aikanaan liian rankka, joten sitä muokattiin ja siten syntyi Tuntematon sotilas, joka sai klassikkotunnuksen. Hyvä Väinö Linna!!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti