maanantai 8. elokuuta 2011

Day 11 – A book you hated

Kirja, jota vihasin?? Melkoisen vahva ilmaus - varsinkin minä joka olen pyrkinyt välttämään turhaa vihaamista. No, hmm... Ensimmäiseksi mieleen tullut on kai se, joka tähän kuuluu laittaa :D

Ainoa kirja, mitä voin juuri ja juuri sanoa vihanneeni on Paavo Rintalan Pojat. Se oli pakkoluettava yläasteella ja muistan sen päivän vieläkin karvaasti, kun yritin saadan kirjan loppuun väen väkisin. Istuin maton kulmalla ja kääntelin epätoivoisena sivuja. Ne ovat täynnä rivejä, jotka ovat seuraavantyylisiä: "Rätätpumpampoutpittumtumtamtömpiuhrätrötrii". Lue siinä sitten kun koko kirja tuntui olevan tuollaista viheliäistä pärisyytystä, jonka olisi hyvin voinut jättää lukijan mielikuvituksen varaan. 

Muutenkaan kirjan aihe ei kiinnostanut minua pätkääkään - ei edes vielä silloin kun olin sen lukenut puoleen väliin. Kirjasta ei tule mieleen mitään hyvää sanottavaa, paitsi se, ettei sitä tarvinnut lukea kuin kerran. Jos se vielä joskus täytyy lukea niin keksin kyllä keinon kiertää mokoman. Katson sitten vaikka elokuvan tai kuuntelen sen äänikirjana, mutta yhtään kirjan sivua en enää käännä siitä teoksesta. 

Mikään kirja ei yleensä vaikuta minuun tällä tavoin, en ole niin kapeakatseinen yleensä, että kiroaisin jonkin tuoksen näin perinpohjin. Anteeksipyynnöt siis Paavo Rintalalle, mutta totuus on, että hänen teoksensa (jota myös klassikoksi kutsutaan) on minun ikiaikainen inhokkini. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti