maanantai 15. elokuuta 2011

Day 17 – Favorite quote from your favorite book

Suosikkisitaatti suosikkikirjastani? Niin siis mistä suosikkikirjastani? Yleisesti vai? Typeriä nämä kysymykset toisinaan, kun eivät oikein avaudu...

Tähän haasteeseen täytyy nyt vastata tylsästi että en tiedä mikä on suosikkilainaukseni suosikkikirjastani, mutta jotta ei ihan menisi plörinäksi niin laitan kaksi suosikkirunoni Aila Meriluodolta. Runot löytyvät muun muassa Kootut runot -teoksesta.

TÄNÄÄN

Kuoleman ankarat kasvot
kauan tunnin jo ennen, 
kuin minä rahtua tiesin,
millainen elämä on.


Siksi en tänään seiso
portilla vartoen, milloin
>>prinssi Elämä>> saapuu
- ja ohi kulkea voi


Mikään ei ohitse kulje.
Tyynet on silmäni, joihin
maailman rikkaat muodot
selkeinä kuvastuvat.


Elämä itse mä olen, 
avoinna seison kuin kukka
iloinen, luja ja valmis,
kuoleman vertainen.

© Aila Meriluoto

JÄLKEENPÄIN

Olen polkuni päässä,
tuhansista erään
 - ja niitä on täynnä maa.
On viileä ilta,
eräs päivä on mennyt,
on painunut metsien taa.


Ei mikään voi kuolla,
ei kukat, ei tuuli,
ei rakkaus kuolla voi. 
Ohi polku vain kulkee
ja kukat jää taakse
ja muualla tuuli soi. 


Ja rakkaus, hetki,
vain silmistä siirtyy
ja mennyt taival sen vie.
Ja puristus kätten,
tosi eilen, tänään
unen lailla lauennut lie. 


Ei mikään kuollut,
et sinä, en minä,
ei tuokio rakkauden.
Erään poljun vain kuljin,
minä kuljin ja sinä.
Jäi hymyily surullinen. 

© Aila Meriluoto


1 kommentti: